Sopimusehdot korujen ostotoimintaan

SOPIMUSEHDOT 15.6.2021

Kultamarkkinat.fi sivuston omistaa ja sen palveluja toteuttaa Remelt osakeyhtiö (Y-tunnus 3095128-8)

Nämä sopimusehdot koskevat Remelt Oy:n kultamarkkinat.fi brändin ostotoimintaa.

Asiakas

Asiakas on yksityinen henkilö tai muu juridinen toimija jolla 100% omistusoikeus koruista Remelt osakeyhtiölle myytäväksi tarjotuista koruista. Koruilla ei myöskään saa olla mitään muita sitoumuksia toisiin tahoihin myyntitilanteessa Remelt oy:n kanssa.

Kultamarkkinatsopimus

Kultamarkkinatsopimus on Remelt Oy:n tuote joka tehdään asiakkaan ja Remelt Oy:n välillä. Tämä sopimus alkaa asiakkaan korujen saavuttua Remelt Oy:n hallintaan postin välityksellä tai muulla tavoin. Asiakas hyväksyy sopimuksen allekirjoittamalla hänelle saapuneen sopimuslomakkeen jonka hän toimittaa korujen mukana Remelt Oy:lle palautuskirjekuoressa. Sopimus sisältää velvoitteita asiakkaalle ja Remelt oy:lle.

Myyntikori

Myyntikoriksi kutsutaan kaikkia niitä koruja, jotka asiakas haluaa Remelt Oy:lle myydä. Myyntikorissa voi siis olla useita eri koruja, joilla määräytyy hinta ostohetken hinnaston mukaan.

Myyntipakkaus

Myyntipakkaukseksi kutsutaan sisältöä, joka tilataan palvelun aloittamiseksi. Myyntipakkaus on ilmainen. Myyntipakkaus sisältää 3 tuotetta.

 

  1. Turvapussi, johon myytäväksi haluttavat korut tulee pakata huolella ja sulkea pussi lopuksi tiiviisti
  2. Sopimuslomake Remelt Oy:n ja asiakkaan välillä korujen myymiseksi asiakkaalta Remelt Oy:lle. Tämän sopimuslomakkeen allekirjoittamalla ja palauttamalla sen palautuskirjekuoressa hyväksyt sopimusehdot.
  3. Valmiiksi maksettu palautuskirjekuori, johon kohdan 1 (Turvapussi) ja 2 (Sopimuslomake] tuotteet laitetaan.

Arvokoru

Arvokoru (Joissain yhteyksissä myös design-koruksi kutsuttu tuote) on sellainen koru, jolla saattaa olla poikkeuksellisen suurta jälleenmyyntiarvoa. Tällaisten korujen todellisen markkina-arvon Remelt Oy pyrkii selvittämään ja jälleenmyymään arvokorua minimissään 3 kuukauden ajan. Tällaisen korun jälleenmyynnistä asiakkaalle maksetaan automaattisesti Bonusmaksu, jonka arvo on hänelle jo maksetun ostohinnan lisäksi prosentuaalinen osuus Remelt Oy:n saamasta myyntihinnasta.

Bonusmaksu

Koska on äärimmäisen hankalaa etukäteen arvioida millä korulla on lopulta poikkeuksellista jälleenmyyntiarvoa niin Remelt Oy on luonut tähän läpinäkyvän hinnoittelun emmekä erikseen houkuttele asiakkaita epävarmoilla korulauseilla esim. ”design-koruistasi ehkä maksettavaa hintaa.” Tällaisen korun jälleenmyynnistä voittavat sekä asiakas ja Remelt Oy. On sekä asiakkaan että Remelt Oy:n etu saada tällaisia arvokoruja jälleenmyydyksi. Bonus maksetaan 3 kk sisällä tapahtuneista myynneistä. Remelt Oy valitsee mitkä korut laitetaan myyntiin sen kauppoihin. Kauppatapoja voivat olla mm. verkkokauppa tai huutokauppa. Remelt Oy ilmoittaa asiakkaalle mitkä korut ovat päätyneet arvokorumyyntiin sekä maksaa automaattisesti bonusmaksun jos se on saatu 3 kk:n sisällä jälleenmyytyä. Bonusmaksun euromäärästä tulee kertyä vähintään 10 € e Remelt Oy:n käyttämällä laskentakaavalla jotta se maksetaan asiakkaalle.

 

Bonusmaksu on jo asiakkaalle maksetun hinnan lisähinta.  Bonusmaksun tarkoituksena on huomioida korun lisäarvo, jolloin se pyritään jälleenmyymään n.s. arvokoruna. Bonusmaksu maksetaan automaattisesti asiakkaan tilille, jos koru jälleenmyydään Remelt Oy:n kaupoissa. Tämä Bonusmaksu tapahtuu 3 vuorokauden sisällä korun jälleenmyynnistä.

 

Bonusmaksu lasketaan laskentakaavalla:

50 % Remelt Oy:n kaupassa tai huutokaupassa saadusta myyntihinnasta, josta ensin vähennetään Remelt Oy:n maksama sinulle jo tilitetty ostohinta + 30%

Esimerkki 1:

Remelt Oy on ostanut korun sinulta 500 € hintaan. Se jälleenmyydään 3 kk kuluessa Remelt Oyn kaupassa hintaan 800 €

Asiakkaalle maksetaan hänen ilmoittamalleen tilille 50% x (800€ – (500€ + 30/100×500€) eli 75 € Bonusmaksu.

Esimerkki 2:

Remelt Oy on ostanut korun 200 € hintaan. Se jälleenmyydään 3 kk kuluessa Remelt Oy:n huutokaupassa hintaan 300 €

Asiakkaalle maksetaan hänen ilmoittamalleen tilille 50% x (300€ – (200€ + 30/100×200€) eli 20 € Bonusmaksu.

 

 

Hinnat

Kultamarkkinat.fi  -sivustolla kerromme viitteelliset hinnat ja lisäksi voit käyttää hinta-arviolaskuriamme sadaksesi  käsityksen sinulle maksettavasta summasta. Maksettavat hinta-arviot näkyvät ”Mitä saan koruistani” -sivulla. Hinta määräytyy maksuhetken sivulla näkyvän hinnan mukaan ja koko myyntikorisi hinta-arvio näkyy kohdassa ”Hinta-arvio yhteensä”.

Kultamarkkinat.fi  -sivustolla mainitaan viitteellinen hinta, sillä kullan hinta voi muuttua päivittäin perustuen maailmanamarkkinahinnan muutokseen. Nämä hinnanmuutokset ovat kuitenkin hyvin pieniä.  

Maksettavat hinnat asiakkaalle perustuvat korujen sisältämään jalometalliarvoon, josta on koruista maksettavan hinnan yhteydessä ennen punnitusta vähennetty painosta pois kivet ja muut ei jalometallia olevat osien paino. Remelt Oy:n  arviointityötä tekevä henkilö vastaa siitä mikä on osuus koruista ei ole jalometalliarvoa. Jos kiviä ei poisteta painosta lasketaan pois lähtökohtaisesti 20% esineen painosta, mikäli tästä on tarve poiketa siitä kerrotaan erikseen asiakkaalle ennen maksua puhelimitse, jotta asiakkaalla on mahdollisuus halutessaan vielä tässä kohtaa olla myymättä korua tai koruja Remelt Oy:lle. Rahallista lisäarvoa tuottamattomia koruihin upotettuja kiviä ja muita ei jalometallisia osia ei palauteta ja mahdollisesti ne voivat vääntyä tai rikkoontua aikana.

Rahallista lisäarvoa tuottavat kivelliset korut arvioidaan erikseen. Tällaisiin kuuluvat esimerkiksi timanttikorut ja yksitäiset timantit, joissa yksittäisen timantin koko on vähintään 0.33 karaattia.

Hinnat jalometalliseoksille, joiden hintaa ei ole ilmoitettu

Jalometalliseoksia on lukuisia ja kaikilla on oma markkinahinta perustuen jalometalliseoksen sisältämään eri alkuaineiden määriin, kuten kultaan. Olemme listanneet sivuillamme yleisimpien jalometalliseosten ostohinnat. Muiden kuin hinnastossa mainittujen jalometalliseosten hinta määräytyy siinä olevan jalometallin määrän perusteella.

 

Esimerkki: Jos lähettäisit meille hammaskultaa jonka kultapitoisuus on esimerkiksi 70%. Tällöin maksamme hinnan joka suhteutetaan lähimpään karaattiin. Tässä esimerkissä käytettäisiin 18 karaattin (kultapitoisuus 75%)  hintaa ja  saisit siitä 70/75 osaa kerrottuna 18 karaattin kullan hinnallamme. Tällä malilla varmistut, että saat aina oikeaa hintaa juuri sinun korun jalometalliseoksen sisältämästä kultamäärästä.

 

 

Hinta kaupan purussa lunastamattomalle postiennakkolähetykselle

Jos postiennakkoa ei lunasteta pidämme lähetystä hallussamme 30 päivää. Jos se lunastetaan tuon 30 päivän aikana tästä peritään 10% kauppasummasta. tai minimissään aina 20 € lisämaksu. Mikäli lähetystä ei lunasteta 30 päivän jälkeen omistus- ja käyttöoikeus siirtyy kokonaisuudessaan Remelt Oy:lle eikä niitä enää palauteta asiakkaalle

Ostoprosessin vaiheet

Jotta voit myydä meille korujasi ja luovuttaa niiden omistusoikeuden meille sinun tulee omistaa korut itse täysin, eikä niihin saa olla kiinnitetty muita omistajuuksia tai sitoumuksia.

Sinulla tulee olla myös oma henkilökohtainen pankkitili suomessa.

Sinun tulee noudattaa annettuja ohjeita korujesi suojelemiseksi prosessin aikana.

Jos olet päätynyt myymään korut meille Tilaat meiltä myyntipakkauksen kotisivujemme  kohdasta  ”Aloita asiointi”

Koko prosessi on lyhyesti kuvattu kotisivuillamme kohdassa ”Palvelun eteneminen”.

Turvapussi

Turvapussi on ”kertakäyttöinen” kestävä tuote korujen pakkaamiseen. Sen voi sulkea vain kerran sitä rikkomatta joten varmista ennen sen sulkemista että kaikki haluamasi korut on pussin sisällä.

 

Turvapussi on ”kertakäyttöinen” kestävä tuote korujen pakkaamiseen. Sen voi sulkea vain kerran sitä rikkomatta joten varmista ennen sen sulkemista että kaikki haluamasi korut on pussin sisällä.

 

Tarvittaessa Remelt Oy voi käyttää lisäksi lähetyksen seurantaan myös muita välineitä varmistaakseen turvapussin paikantamisen poikkeustilanteissa

 

Palautuskuori tulee aina viedä postin virkailijalle postitettavaksi kun se on mahdollista jolloin myös palautuskirjekuoren seurannan voi tarvittaessa jäljittää alusta saakka.

 

Kultamarkkinat.fi ja asiakas voivat seurata lähetystä postin järjestelmän kautta.

 

Kun palautuskuoresta saapumisesta Remelt Oy:n haltuun tulee postilta limoitus sen saapumisesta katsotaan että on syntynyt molempia osapuolia sitova sopimus asiakkaan ja Remelt Oy:n kanssa.

Kun kultamarkkinat.fi on vastaanotettua lähetyksen, tarkistetaan että pakkaus on ehjä ja sitä ei ole avattu useaan kertaan. Korut arvioidaan ja jalometallit punnitaan tai muuten arvioidaan niissä oleva jalometalliarvot.  Maksettava hinta maksetaan kyseisenä hetkenä kotisivuilla olevan hinnaston mukaan asiakkaan ilmoittamalle tilille jäljempänä kuvatulla tavalla.  Jos jotkut korut arvioidaan arvokoruiksi ne otetaan erikseen jälleenmyyntiä varten. Tämän jälkeen asiakkaalle lähetetään viesti maksetun suorituksen määrästä sekä jos jotkin korut ovat päätyneet jälleenmyyntiin henkilökohtaisten tunnisteiden (Kuten kaiverrettu nimi, päivämäärä tai muun sellaisen) poiston jälkeen.

 

Dokumenttina käytetään kuvaa punnitustilanteesta sekä tilille tehdystä maksusuorituksesta. Prosessin aikana myös muita asioita voidaan dokumentoida noudattaen kuitenkin EU-tietosuojaa (GDPR).

 

Remelt Oy:llä on oikeus kieltäytyä kultamarkkinatsopimuksen teosta, mikäli palautuskuori on vahingoittunut tai avattu tai on toimittu ohjeiden vastaisesti.

 

Korut katsotaan haltuunotetuksi katsotaan alkaneeksi kun palautuskuori on saapunut Remelt Oy:lle.  Omistusoikeus koruihin tapahtuu kun Remelt Oy:n on suorittanut maksun koruista asiakkaan tilille.

 

 

Kaupan purku

Asiakas voi purkaa kaupan 72 h sisällä sähköpostitse [email protected]  tai puhelimitse siitä, kun viesti maksusta on hänelle lähtenyt. Asiakkaalla on tarvittaessa näyttövelvollisuus että kaupan purku on tapahtunut annetussa ajassa.

 

Esineiden palautus tapahtuu siinä kunnossa, kun ne arvioinnin käsittelyn jälkeen on varastoitu. Korut palautuvat asiakkaalle, kun hän on ensin maksanut takaisin kauppasumman. Asiakas on tietoinen, että arvioinnin yhteydessä koruihin on voinut jäädä pieniä jälkiä tai että korukivet on poistettu jalometallista hinnan määrittelemistä varten. Asiakkaalla ei ole oikeutta saada hyvitystä tässä prosessissa koruille tehdyistä toimenpiteistä. Kun kaupan purku tapahtuu asiakkaan korut lähetetään hänelle postiennakolla jolloin asiakas voi lunastaa ne saatuaan tiedon lähetyksen saapumisesta hänelle.

 

Asiakkaalla on velvollisuus noudattaa korujen lähetyksen ohjeita.  Jos näitä ei ole noudatettu vaaranvastuu on hänellä.

Korujen palauttaminen jalometallia sisältämättömistä koruista

Remelt Oy palauttaa korut, joissa ei ollut riittävästi maksettavaa jalometallia jos asiakas tätä haluaa 10 € korvausta etukäteen maksettavaa korvausta vastaan. Korut palautetaan käyttäen postiennakkoa. Tällaisia ovat mm. epäjalometallia olevat korut ja jalometallilla pinnoitetut korut.

Korujen aitous

Lähtökohtaisesti aitous todennetaan jalometalliin tehdyillä leimoilla.  Tarvittaessa myös voidaan tehdä muita ainetta rikkovia tai rikkomattomia kokeita jalometallipitoisuuden selvittämiseksi. Nämä menetelmät voivat jättää koruihin jälkiä. Remelt Oy ei vastaa näistä syntyneistä korun arvon alenemisesta eikä maksa kaupan peruuntuessa hyvityksiä.

Maksaminen

Maksaminen tapahtuu heti sen jälkeen kun korut ovat saapuneet Remelt Oy:lle ja ne on voitu arvioida. Käytännössä 12 tunnin kuluessa korujen ollessa hallussamme. Maksaminen tehdään kaikkina pankkipäivänä asiakkaan ilmoittamalle tilille. Maksu siirtyy asiakkaan tilille jopa välittömästi reaaliajassa tai n.s. SEPA-maksuna. Eri pankit käsittelevät eri kellonaikoihin omaan pankkiinsa tulleita SEPA-maksuja. Riippuen mihin kellonaikaan SEPA-maksu on tullut, se siirtyy asiakkaan tilille samana tai viimeistään seuraavana pankkipäivänä. Katso maksupalvelulaki, Säädös SDK 43/2020 saakka (julkaistu 23.1.2020)

 

Remelt Oy ei vastaa maksun viivästymisestä, jotka eivät johdu siitä.

 

Mahdollista viivästyskorkoa maksun viivästymisestä maksetaan 14 vrk päästä palautuskirjeen saapumisesta, mikäli asiointi on kesken eikä peruutusta ole tapahtunut,

Asiakkaan katsotaan saaneen tiedon joko sähköpostilla tai tekstiviestitse maksun suorittamisesta viimeistään seuraavana päivänä viestin lähettämisestä.

Remelt Oy ylläpitää asiakasrekisteriä, jossa olevia tietoja käytetään mm. asiakassuhteen ylläpitämiseen ja hoitoon sekä markkinointiin rekisteriselosteessa selostetuilla tavoilla. Tekemällä sopimuksen Remelt Oy:n kanssa asiakas hyväksyy henkilötietojensa käsittelyyn ja antaa siihen suostumuksensa.

Väärinkäytökset ja rikosepäilyt

Remelt Oy noudattaa lakia ja toimittaa tarvittaessa tietoa viranomaisille niitä pyydettäessä tai tarvittaessa on itse aloitteellinen jos väärinkäytöksiä tai rikosta on syytä epäillä.

Henkilön todentaminen korujen omistajaksi

Tarvittaessa Remelt Oy on yhteydessä asiakkaaseen vahvistaakseen annettuja tietoja. Remelt Oy:llä  on oikeus dokumentoida nämä kontaktit tarvittaessa.

Ylivoimainen este

Remelt Oy ilmoittaa niin nopeasti kuin se pystyy mahdollisista ylivoimaisista esteistä, jotka eivät riipu sen toiminnasta sopimuksen toteuttamiseksi.

Reklamaatiot ja vahingonkorvaus

Asiakkaalla on oikeus reklamointiin. Se tulee tehdä mahdollisimman nopeasti palvelun virheestä tai laiminlyönnistä, jolloin Remelt Oy:llä on oikeus korjata virhe tai laiminlyönti.  Ensisijaisesti pyrimme ratkaisemaan ongelman kun soitat ja kerrot mistä on kyse. Jos ratkaisua ei löydy sopimalla asiakas on velvollinen näyttämään toteen mahdollisesti hänelle aiheutuneen vahingon ja on velvollinen rajoittamaan kärsimänsä vahingon mahdollisimman pieneksi. Tarvittaessa asian ratkaisee käräjäoikeus.